 |
Forum miłośników morza i podróży Dyskusje poświęcone naszemu wybrzeżu i podróżom w inne zakątki kraju oraz Europy, jak również przyjacielskim dyskusjom na każdy temat
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciej
Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 2012
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wolsztyn
|
Wysłany: Nie 19:58, 09 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciej
Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 2012
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wolsztyn
|
Wysłany: Nie 20:03, 09 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciej
Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 2012
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wolsztyn
|
Wysłany: Nie 20:11, 09 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysztof
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 7711
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 20:16, 09 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Rzeczywiście wspaniała ta Piękna Helena, zupełnie jak ta Trojańska. Również Ekwilibrystka świetnie wyszła. Widzę, że odbyliście długi spacer torami, choć to mało bezpieczne. Ale pokaz – bomba. Dzięki za tak długi szereg wspaniałości.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciej
Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 2012
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wolsztyn
|
Wysłany: Nie 20:17, 09 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
URL=www.fotosik.pl] [/URL]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysztof
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 7711
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 21:00, 09 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Widać, że dzisiaj nie próżnowaliście. SUper fotki i w takiej ilosci.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz
Dołączył: 30 Wrz 2009
Posty: 1243
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dolny śląsk
|
Wysłany: Pon 8:02, 10 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Siła i moc , tyle można powiedzieć oglądając te wspaniałe maszyny .
Macieju mam pytanko . Dlaczego piękna Helena i ile jest parowozów w tej kolekcji ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciej
Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 2012
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wolsztyn
|
Wysłany: Pon 17:46, 10 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
W roku 1936 opracowono w Chrzanowie pospieszny parowóz doświadczalny typu Pm36. W następnym roku zbudowano dwie maszyny tego typu. Pm36-1 posiadał aerodynamiczną obudowę i został odznaczony na międzynarodowych targach w Paryżu złotym medalem. W czasie wojny parowóz miał niemieckie oznaczenie 18 602. Wojnę przetrwał tylko parowóz Pm36-2, który trafił do ruchu planowego w roku 1947 po naprawie w ZNTK w Bydgoszczy. Następnie parowóz ten stacjonował w:
od 18.05.1951
05.07.1959
09.1961
25.03.1962
06.1964 Lokomotywownia Toruń,
Lokomotywownia Gdynia,
Lokomotywownia Ostrów Wlkp.,
Lokomotywownia Poznań,
Lokomotywownia Ostrów.
Parowóz ten posiada kocioł zbudowany w 1937 roku w Sosnowcu. Jego numer fabryczny to 10552, a numer kolejowy 0151.
Swoją ostatnią planową jazdę "Piękna Helena" wykonała w kwietniu 1965, a potem trafiła do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Następnie po remoncie kapitalnym w Pile w 1995 parowóz ten trafił 06.06.1995 do parowozowni w Wolsztynie, gdzie jest nadal wykorzystywany w ruchu planowym. W niedzielę 19 stycznia 2003 Pm36-2 ustanowiła swój kolejny rekord prędkości, ponad 130km/h, na trasie z Poznania do Leszna.
Poprzednie rekordy:
Środa 30 maja 2001 na trasie Swarzędz - Podstolice 125 km/h.
Wrzesień 2000 roku, na trasie Zbąszyń-Opalenica 118km/h.
Przeglądy i terminy:
Rw: 2006.04.??, Rz: 2012.04.??
31 maja 2008 roku podczas powrotu z Kołobrzegu z pociągiem specjalnym "Pirat" doszło do uszkodzenia rury komunikacyjnej w parowozie Pm36-2. Po kilku dniach postoju w Poznaniu parowóz trafił do Leszna, gdzie będzie naprawiany i poddany naprawie głównej. Niestety Pm36-2 nie brała udziału w Paradzie Parowozów 2009. Do Wolsztyna wróciła w piątek 30 kwietnia 2010 roku w oryginalnym historycznym zielono-oliwkowym malowaniu.
Nazwę nadali jej maszyniści na cześć pięknej żony jednego z maszynistów
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciej
Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 2012
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wolsztyn
|
Wysłany: Pon 18:18, 10 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
W tutejszej parowozowni znajduje się około 30 parowozów z 14 różnych serii. Każdy parowóz tak jak samochód ma swoje oznaczenie składające się z serii i numeru parowozu. Są to litery i cyfry,które pozwalają nam dowiedzieć się jaki to parowóz i jaki posiada on układ osi. Pierwsza duża litera oznacza typ parowozu.
P- parowóz pospieszny,np. Pt-47
T- parowóz towarowy np. Ty-2
O- parowóz osobowy np. Ol-49
Na drugim miejscu w oznaczeniu może pojawić się też duża litera K np.parowóz Tk48.Litera K informuje nas,iż jest to parowóz tendrzak.Woda i węgiel znajdują się w parowozie,a nie w doczepionym tendrze.
Druga mała literka ,lub trzecia dla tendrzaka informuje nas o układzie osi.Numer serii pozwala określić miejsce produkcji parowozu.Jeżeli numer ten jest jednocyfrowy ,np.Ok-1 to parowóz ten jest produkcji niemieckiej.
Numer serii od 10-19 to maszyny austriackie.
Numer serii od 20-99 to parowozy polskie.Numer ten oznacza rok konstrukcji.
Parowozy o numerze od 100-199 są parowozami produkcji obcej.Do PKP trafiły w latach 1918-1939. Kolejne numery serii od 200-299 to także obce parowozy,jednak na PKP pojawiły się po roku 1945.
Tak to parowóz Pt47-65 to parowóz pospieszny.Posiada jedną przednią oś toczną ,cztery osie napędne oraz jedną oś toczną tylną.Konstrukcja parowozu pochodzi z roku 1947 a numer kolejowy parowozu to 65.
Myślę Janusz że udało mi się to jakoś wytłumaczyć.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz
Dołączył: 30 Wrz 2009
Posty: 1243
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dolny śląsk
|
Wysłany: Pon 18:41, 10 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Macieju , dzięki za wytłumaczenie tak interesujących rzeczy . Zrobiłeś to naprawdę perfekcyjnie . Nie myślałem że ta kolekcja jest taka duża i w dodatku w ciągłym użytkowaniu . Ja pamiętam jak jeszcze jako dziecko miałem okazję za sprawą mojego dziadka przejechać odcinek z Kępna do Oleśnicy w kabinie parowozu o symbolu Ty-42 , ten symbol zapamiętałem do dziś bo taka podróż to nie byle co .
Historia Heleny jest naprawdę piękna i imponująca . W dodatku ta szybkość , szok .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysztof
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 7711
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 20:45, 10 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Ja również Macieju dziękuję Ci za tak wyczerpujace wyjaśnienia oznakowań lokomotyw. To wielka przyjemność móc codziennie sobie oglądać takie wiekowe maszyny parowe, z tak bogstą historią. Widzę że świetnie orientujesz się w tej branży, choć nie jeżdżą przecież na oponach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciej
Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 2012
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wolsztyn
|
Wysłany: Pon 20:46, 10 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Jeśli to zrozumiałe,to fajnie,przynajmniej wiesz jaki to był parowóz
A ja jeszcze nie miałem okazji jechać w kabinie parowozu,choć tyle lat już tu mieszkam Choć są takie możliwości. Płacisz 100-ówkę i jazda Ale to tak w przenośni ,bo w rzeczywistości to na trasie do Poznania musisz jeszcze machać łopatą i wrzucić do paleniska 1,5t węgla
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciej
Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 2012
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wolsztyn
|
Wysłany: Pon 20:48, 10 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Krzysztofie,rozbawiło mnie to porównanie do opon
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Janusz
Dołączył: 30 Wrz 2009
Posty: 1243
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dolny śląsk
|
Wysłany: Wto 8:37, 11 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Mnie też
Maciej to machanie łopatą też jest dobre , nie dość że zapłacisz to musisz jeszcze przerzucić tyle węgla
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciej
Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 2012
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wolsztyn
|
Wysłany: Wto 18:11, 11 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
No to jeszcze jedna ciekawostka.
Piękna Helena jest uruchamiana w ciągu roku na specjalne okazje.Tych okazji jest kilkadziesiąt w roku,a jedną z nich jest właśnie Dzień Dziecka.
1 czerwca wyrusza Ona do Kołobrzegu jako parowóz pod nazwą Pirat,zabierając z Wolsztyna wszystkie dzieci z okolicznych domów dziecka. Proszę sobie wyobrazić,że te 9t węgla które zabiera ze sobą,nie starczy na pokonanie tej trasy tam i z powrotem.W Kołobrzegu węgiel jest tak drogi,że wysyła się za pociągiem ciężarówkę z węglem.Ponieważ koszt wysłania tego auta jest tańszy,. od zakupu tego węgla na miejscu.
Woda którą zabiera ze sobą,a jest tego 32m3,też nie starcza na taką podróż.Ponieważ nie ma po drodze już czynnych żurawi wodnych,kolejarze mają taką nie pisaną umowę ze strażakami.W umówionych miejscach podjeżdżają swoimi wozami i zalewają tender wodą.Tak samo jest w Kołobrzegu,ponieważ prezydent miasta nie zezwolił na pobieranie wody,gdyż po otwarciu żurawia,ciśnienie wody tak drastycznie spada,że mieszkańcy mieszkający na najwyższych piętrach odczuwali brak wody.
Janusz,i tu się nisko kłaniam Tobie,bo jesteś jednym z nich.Gdy trzeba pomóc bezinteresownie,potraficie zakasać rękawy i wziąć sprawy w swoje ręce.A dzięki takim uczynkom dzieciaki mają frajdę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|